گناه شناسی و نظام اخلاقی اسلام

بدون رویکرد علمی به اخلاق نمی توان به رشد اخلاقی مورد نظر دین دست یافت.

گناه شناسی و نظام اخلاقی اسلام

بدون رویکرد علمی به اخلاق نمی توان به رشد اخلاقی مورد نظر دین دست یافت.

اصالت باطن عمل

دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸ ق.ظ

«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِیَامِهِ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ وَ رُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ قِیَامِهِ السَّهَرُ»(وسائل الشیعه،ج1،ص72)؛چه بسیار روزه داری که تنها حظ آن از روزه تنها عظش و گرسنگی است...؛اعمال دارای باطن و ظاهری هستند،شریعت هم به ظاهر آنها اهتمام داشته و برای این بخش آدابی را برشمرده؛چراکه ظاهر مناسب می تواند به تدریج موجبات اصلاح باطن را فراهم سازد و هم به باطن اهمیت ویژه ای داده است،اما نکته اساسی که برگرفته از روایات متعدد است این بوده که باطن عمل نقش هویتی عمل را ایفاء می کند و مادامی که انسان نتواند فراتر از مرحله ظاهری عمل گام بردارد،در حصار ظاهریات خواهد ماند و نورانی به نورانیت عمل نخواهد گشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۱
مصطفی رضایی

باطن ـ عمل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی