گناه شناسی و نظام اخلاقی اسلام

بدون رویکرد علمی به اخلاق نمی توان به رشد اخلاقی مورد نظر دین دست یافت.

گناه شناسی و نظام اخلاقی اسلام

بدون رویکرد علمی به اخلاق نمی توان به رشد اخلاقی مورد نظر دین دست یافت.

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُم‏»(وسائل الشیعه،ج1،ص76)؛با عمل خود مردم را به سمت دین بخوانید؛بهره گیری صرف از زبان در ارائه دین خداوند به مردم و در زمینه رشد اخلاق فردی،نتیجه زیادی را عائد صاحب عمل نخواهد نمود.زبان گرایی و دوری از عمل محوری در انسان به مرور زمان قساوت قلب و تقویت روحیه ریاء را ایجاد خواهد نمود.از این روی،در روایات مکررا به عمل محوری توصیه گشته،در این حالت،انگیزه های عمل انسان در خلوت بیشتر شده و سستی و فتور در عمل در اوقات گوناگون سراغ فرد نخواهد آمد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۲۶ اسفند ۹۶ ، ۱۰:۲۵
مصطفی رضایی

«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِیَامِهِ الْجُوعُ وَ الْعَطَشُ وَ رُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ قِیَامِهِ السَّهَرُ»(وسائل الشیعه،ج1،ص72)؛چه بسیار روزه داری که تنها حظ آن از روزه تنها عظش و گرسنگی است...؛اعمال دارای باطن و ظاهری هستند،شریعت هم به ظاهر آنها اهتمام داشته و برای این بخش آدابی را برشمرده؛چراکه ظاهر مناسب می تواند به تدریج موجبات اصلاح باطن را فراهم سازد و هم به باطن اهمیت ویژه ای داده است،اما نکته اساسی که برگرفته از روایات متعدد است این بوده که باطن عمل نقش هویتی عمل را ایفاء می کند و مادامی که انسان نتواند فراتر از مرحله ظاهری عمل گام بردارد،در حصار ظاهریات خواهد ماند و نورانی به نورانیت عمل نخواهد گشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۶ ، ۱۱:۱۸
مصطفی رضایی

«عَنْ زُرَارَةَ وَ حُمْرَانَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَوْ أَنَّ عَبْداً عَمِلَ عَمَلًا یَطْلُبُ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ أَدْخَلَ فِیهِ رِضَى أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ کَانَ مُشْرِکاً»(وسائل الشیعه،ج1،ص67؛هرکس به هر میزان که در عمل خود رضایت غیر خداوند را درنظر بگیرد،مشرک خواهد بود.

شرک دارای مراتب بسیاری است و به عبارتی می توان گفت به تعداد مراتب ایمان مراتب شرک نیز وجود دارد؛چراکه انسان در هر مرتبه ایمانی مادامی که به مقام مخلَصیت نرسیده گرفتار نوعی انانیت و نفسانیت در عمل بوده و همین امر به معنی شریک کردن دیگری ولو خود در اعمال است.شریعت تنها مرتبه شرک جلی که انسان در کنار خداوند،معبود دیگری را اظهار نماید،مورد حرمت قرار داده،اما دیگر مراتب بیان شده اموری هستند که مانع رشد معنوی انسان بوده و برنامه های نظام اخلاقی دین برای پیشبرد تدریجی حقیقت اخلاص در وجود سالک است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۶ ، ۱۴:۱۸
مصطفی رضایی

«عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ دَاوُدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَظْهَرَ لِلنَّاسِ مَا یُحِبُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَارَزَ اللَّهَ بِمَا کَرِهَهُ لَقِیَ اللَّهَ وَ هُوَ مَاقِتٌ لَهُ»(وسائل الشیعه،ج1،ص64)؛

دوگانگی بین بیرون و درون انسان،سبب به هرز رفتن فرصت های پیشرفت و تکامل در مسیر سلوک است تا جایی که به تدریج انسان داشته های معنوی اولیه خود را از دست داده و به جهت سخره گرفتن حقیقت ایمان،سیر نزولی سریعی را شروع خواهد نمود.ممکن است در وهله اول،این نفاق در زمینه عبادات و اموری محدود باشد،اما اگر مانعی پیش روی آن قرار داده نشود،میزان کیفی و کمی این مرض گسترش خواهد یافت و انسان دارای درونی همراه با شرک و کفر گشته و بیرونی متظاهر به ایمان دارد و ایمان به کلی از وجود او رخت برمی بندد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ اسفند ۹۶ ، ۱۰:۴۴
مصطفی رضایی

«عَنْ یُونُسَ بْنِ ظَبْیَانَ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع‏ إِنَّ النَّاسَ یَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَوْجُهٍ فَطَبَقَةٌ یَعْبُدُونَهُ رَغْبَةً فِی ثَوَابِهِ فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْحُرَصَاءِ وَ هُوَ الطَّمَعُ وَ آخَرُونَ یَعْبُدُونَهُ خَوْفاً مِنَ النَّارِ فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ هِیَ رَهْبَةٌ وَ لَکِنِّی أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْکِرَامِ وَ هُوَ الْأَمْنُ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ‏»(وسائل الشیعه،ج1،ص62)؛

انسان زمانی که ارزش دین و اهمیت آن در حیات خود را درک کند،بسته به میزان درک خود،انگیزه های عملی متفاوتی جهت اجرای دین در زندگی پیدا می کند،از همین روی سه طبقه عبادیت خوف،ثواب و حب بیان گشته که انسان باید در سیری تدریجی بتواند خود را به مرتبه حب به خداوند برساند،این نوع از اخلاق دینی،وجود انسان را کاملا به سمت خداوند سوق می دهد و انسان در سایه محبت خداوند می تواند به نورانیت درونی نسبت به تمامی جوارح و جوانح خود دست یابد؛چراکه وجود او در این حالت کاملا ذیل محیط نورانیت قرار گرفته است،اما در حالت خوف و ثواب،او در لحظاتی از روز در چنین حالتی قرار دارد و مسلما گرفتار لغزش های متعددی در حیات خود خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۶ ، ۱۱:۴۳
مصطفی رضایی