گناه شناسی و نظام اخلاقی اسلام

بدون رویکرد علمی به اخلاق نمی توان به رشد اخلاقی مورد نظر دین دست یافت.

گناه شناسی و نظام اخلاقی اسلام

بدون رویکرد علمی به اخلاق نمی توان به رشد اخلاقی مورد نظر دین دست یافت.

پیوند نیت و عمل

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰ ق.ظ

«وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی الصَّبَّاحِ الْکِنَانِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع مَنْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ ص کَانَ مُؤْمِناً قَالَ فَأَیْنَ فَرَائِضُ اللَّهِ إِلَى أَنْ قَالَ ثُمَّ قَالَ فَمَا بَالُ مَنْ جَحَدَ الْفَرَائِضَ کَانَ کَافِراً»(وسائل الشیعه،ج1،ص34)؛

مکتب اصالت عمل یا اصالت نیت،دو مکتب نفی شده در نظام اخلاقی اسلام هستند همچنانکه در طول تاریخ افرادی بر این دو مکتب پافشاری داشته و دارای پیروانی بوده اند،اما همواره مورد توبیخ و مقابله ائمه اطهار قرار می گرفتند.حقیقت امر این بوده که نیت و عمل دو جزء جدایی ناپذیر از یکدیگرند هرچند در جایی که توان انجام عمل برای فرد وجود نداشته باشد،نیت شایسته او پرکننده حفره ایجاد شده خواهد بود،اما در حالت اولیه و طبیعی نیت روح عمل بوده و عمل تبلور و تجلی نیت و سرشت طاهر انسان است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۳۰
مصطفی رضایی

نیت ـ عمل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی